אנשים רבים מקבלים מידע מוטעה לגבי מה זה באמת טבעוני, מלבד “איזה וגו”, או שאין להם מושג מה זה טבעוני בכלל, למעשה שואלים את השאלה; “מה זה טבעוני?”

לפעמים, מי שיש לו מושג כלשהו לגבי טבעונות רק מאמין שטבעוני פשוט נמנע מבשר, חלב, דבש ומוצרים אחרים מהחי במזון. מה שרבים מהאנשים האלה לא מבינים הוא שטבעונות משתרעת מעבר לתזונה ויכולה להשפיע על היבטים שונים של החיים.

כמובן, טבעונים נמנעים מצריכת מזונות בהם נכללו מרכיבים על בסיס בעלי חיים. מזונות ומרכיבים אלו כוללים בשר, דגים, עוף, חלב פרה, חלב עיזים, גבינה, דבש, ג’לטין, קוצ’יניל (שהוא צבע מאכל אדום נפוץ מאוד העשוי מקונכיות חיפושיות) ועוד. טבעונים רבים יימנעו מצריכת מוצרים מן החי מסיבות כמו זכויות בעלי חיים מארזים טבעוניים

והשפעה סביבתית, אך הימנעות מצריכת מוצרים מן החי מספקת גם יתרונות בריאותיים משמעותיים. להרבה אוכלי בשר וצמחונים יש בעיות כולסטרול עקב צריכה עודפת של מזונות מלאי כולסטרול (כגון ביצים; צמחונים שאינם מודעים לכך רגישים למדי לבעיות כולסטרול); תזונה טבעונית נטולת כולסטרול לחלוטין. גם על ידי צריכת מזון בריא, לחץ הדם יכול לרדת לרמות טובות מאוד ולהישמר בקלות. יתרון בריאותי משמעותי נוסף של טבעונות הוא הירידה בצריכת ההורמונים; לבעלי חיים רבים נותנים הורמונים לגדילה, שבתורם מגיעים לגוף הצרכן. תזונה טבעונית שוללת את השימוש הלא בריא הזה בהורמונים.

לא רק שטבעונים נמנעים מצריכת מוצרי מזון מהחי, אלא שהם מיישמים טבעונות בהיבטים אחרים של חייהם. טבעונים נמנעים מלבוש עם חומרים מהחי, כמו משי, צמר ועור. קיימות חלופות לשלושת החומרים הנפוצים הללו, כגון סאטן למשי, אקריליק לצמר וניילון/סינטטי לעור. בדרך כלל, החומרים המבוססים על בעלי חיים יקרים יותר מעמיתיהם הסינתטיים, אולם יש אנשים המאמינים שזוהי פשרה איכותית; זה יכול להיות נכון לפעמים, אבל לעתים קרובות לא, שכן ההבדל במחיר מבוסס על ההשגה והייצור של החומרים המשמשים.

קוסמטיקה היא גם גורם משמעותי באורח חיים טבעוני. מוצרי קוסמטיקה רבים מכילים משי, מוצרי חלב, שומן צמר (הנקרא לנולין) וכן הלאה. מוצרי קוסמטיקה נטולי מרכיבים מהחי זמינים בקלות בחנויות הכלבו ובדרך כלל ניתן לזהות אותם באמצעות סימונים “ללא אכזריות”, “ללא מרכיבים מהחי” או דומים, יחד עם ציון “לא נוסה על בעלי חיים”. מוצרי קוסמטיקה משתרעים לא רק על איפור, אלא גם בושם, משחת שיניים, סבון, מוצרי שיער, קרמי לחות, מסנני קרינה ועוד. אפילו קונדומים מכילים בדרך כלל קזאין (שהוא מרכיב חלב). רוב קונדומי הלטקס מכילים מרכיב זה, אולם חיפוש באינטרנט יגיד לכם אילו קונדומים אינם מכילים מרכיבים מן החי (לעיתים קרובות הקונדומים שאינם לטקס, כגון קונדומים פוליאיזופרן, בטוחים לשימוש טבעוני).

מעבר לאוכל, ביגוד וקוסמטיקה, טבעונים רבים מיישמים את אורח חייהם הטבעוני גם בהיבטים אחרים של החיים. זה כולל מכוניות (למשל הימנעות מריפודי עור), רהיטים (למשל הימנעות מזמש או ספות עור), מוצרי אלקטרוניקה ונרתיקים (למשל הימנעות ממארזי עור למחשב נייד ובחירת גרב טלפון על פני כיסוי עור לטלפון), אפילו תמונות עשויות להיות בעיה (כיוון שתמונות מבריקות מכילות בדרך כלל ג’לטין).

ההיגיון מאחורי הטבעונות ברור לחלקם, אם כי אחרים עשויים להיות לא בטוחים. רוב האנשים הופכים לטבעונים מכיוון שהם מאמינים שבעלי חיים זכאים לקבל חיים משלהם, ולא מסכימים עם הרעיון של הרג או פציעה של משהו שחי רק בשביל מזון, ביגוד, קוסמטיקה או שימושים אחרים, במיוחד כאשר חלופות זמינות מאוד. לא רק שבעלי חיים רבים נפצעים או נהרגים לטובת האדם, אלא שהם גם נתונים בדרך כלל לתנאי חיים קשים (זה נפוץ מאוד במדינות רבות שתרנגולות מתארגנות בחללים בגודל של גיליונות נייר A4, והתנאים בחינם. טווח ואורגני לא בהכרח אומר שלבעל החיים היו חיים נהדרים; פרה יכלה לעבור שעה של שוטטות במכלאה ולהיות כלואה במשך שעות רבות ברציפות, ועדיין להיות מסומנת במונחים אלה).

הסביבה היא גם גורם משמעותי בהחלטות של אנשים מסוימים לחיות לפי אורח חיים טבעוני. לדוגמה, כדי שאוכל בשר רגיל יאכל ליום אחד, משתמשים בכ-15,000 ליטר מים לייצור מזון (רק בשביל אותו אדם אחד לאכול, רק ליום אחד) והתזונה של צמחונית משתמשת בכ-5,000 ליטר מים, בעוד שתזונה של טבעוני משתמשת בכ-1,500 ליטר מים בלבד. גם ייצור הבשר תורם משמעותית לפליטת גזי חממה. כדוגמה, פליטת גזי החממה מייצור קילוגרם אחד של בשר בקר שווה לפליטת גזי חממה של יותר משלוש שעות נסיעה. זה נובע בחלקו משחרור מתאן מפרות. אנשים רבים הנוקטים עמדה נגד טבעונות טוענים כי “צריך לאכול את הפרות כדי שיפסיקו לשחרר נפגשו